Tuesday, December 28, 2010

Kehebatan org yg merahsiakan sedekahnya.

Daripada Anas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda;
"Ketika Allah telah menciptakan bumi dan bumi selalu bergerak,maka Allah menciptakan gunung-ganang dan menancapkannya di atas bumi sehingga berhentilah bumi itu tidak bergerak-gerak lagi.Maka kagumlah para malaikat seraya bertanya:
"Ya Tuhanku,apakah ada antara makhluk Engkau yg lebih hebat daripada gunung-ganang itu?"
Allah menjawab:"Ya ada,iaitu besi".
Para malaikat bertanya :
"Apakah ada dikalangan makhluk Engkau yg lebih hebat daripada besi?"
Allah menjawab:"Ya ada,iaitu api".
Para malaikat bertanya lagi :
"Apakah ada dikalangan makhluk Engkau yg lebih hebat daripada api?"
Allah menjawab:"Ya ada,iaitu air"
Para malaikat bertanya lagi :
"Apakah ada dikalangan makhluk Engkau yg lebih hebat daripada air?"
 Allah menjawab:"Ya ada,iaitu angin".
Para malaikat bertanya lagi :
"Apakah ada dikalangan makhluk Engkau yg lebih hebat daripada angin?"
Allah menjawab:"Ya ada,iaitu keturunan Adam yang memberikan sesuatu derma(sedekah) dengan tangan kanannya dan merahsiakan sedekahnya itu sehingga tidak diketahui oleh tangan kirinya,maka itu lebih hebat daripada angin."

Sedekah benteng gangguan syaitan

Pada zaman Nabi Sulaimain a.s ada seekor burung helang datang mengadu Nabi Sulaiman a.s untuk mengadu nasib malangnya  dgn berkata:"Saya telah menetaskan anak dalam sarang sy di atas sepohon pokok kepunyaan sifulan,tapi malangnya dia telah mengambil anak sy itu".Maka Nabi Sulaiman a.s telah memanggil pemilik pokok tersebut lalu melarangnya daripada melakukan kesalahan tersebut.Dalam masa yg sama Nabi Sulaiman a.s berkata kepada dua syaitan:"Kamu berdua sy perintahkan jika pada tahun hadapan org ini mengambil lagi anak burung helang ini,maka tangkaplah dia dan potong menjadi dua,serta lemparkan sebahagian ke timur dan sebahagian ke darat."
   Apabila setahun telah berlalu,pemilik pohon itu telah lupe akan janjinya dgn Nabi Sulaiman a.s.Hatinya begitu tertarik dgn anak-anak helang yang baru menetas di atas pohon keupanyaannya.Dia berhasrat  mengambil anak helang itu untuk dibela .Kebutulan sebelum memanjat pohon untuk mengambil anak helang itu ,pemilik pohon itu telah bersedekah roti kepada org miskin.Apabila hal tersebut di adukan oleh ibu helang kepada Nabi Sulaiman a.s maka Nabi segera memanggil dua syaitan yang telah diperintahkankan memantau kegiatan lelaki pemilik pohon tersebut.
  Nabi Sulaiman a.s bertanya:"Mengapa kamu tidak laksanakan apa yg telah aku perintahkan?"Kedua syaitan itu menjawab:"Wahai khalifah Allah,sesungguhnya ketika pemilik pohon itu sedang memanjat untuk mengambil anak helang, kami sudah sepakat akan menagkapnya.Akan tetapi sebelum memanjat pokok itu,ia telah menderma sebuku roti kepada seorang muslim yg miskin,sehingga Allah s.w.t telah mengutus kepadanya dua malaikat yg telah menangkap kami berdua dan melemparkan kami;sy dilempar ke timur dan kwn sy ini dilempar ke barat dan maksud buruk kami ditolaknya dengan sebab berkat dermanya.
                                                                      (Durratun Nasihin)

Saturday, December 25, 2010

Seksaan pemakan RIBA

Diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah.dia menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w melaknat pemakan riba,orang yang memberikannya,dan saksi daripada kedua-dua pihak.Rasulullah s.a.w menegaskan bahawa semuanya sama sahaja.
Antara seksa akhirat yang dipersiapkan oleh ALLAH s.w.t kepada pemakan riba itu disebut dalam hadis yang diriwayatkan Samurah bin Jundub yang menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
"Malam tadi aku didatangi oleh dua orang lelaki.Mereka berdua membawa aku kesebuah tanah suci.Mereka berangkat membawaku hingga sampai kesebuah sungai darah.Disitu terdapat lelaki yang sedang berdiri.Ditengah-tengah sungai juga terdapat lelaki yang dihadapannya batu.Orang pertama berusaha keluar dari sungai.Tapi apabila hendak keluar,lelaki kedua melempar mulutnya dengan batu hingga kembali kedalam sungai tersebut.Demikianlah seterusnya setiap kali ia hendak keluar,mulutnya dilempar dgn batu hingga terpaksa kembali lagi.Aku bertanya:"Siapakah lelaki itu?"Lelaki yang bersamaku berkata:"Itulah orang yang suka memakan riba."

Rezeki diawal pagi.

Dalam satu hadis Nabi s.a.w menerangkan setiap awal pagi,semasa terbit fajar matahari ada dua malaikat menyeru kepada manusia dibumi.Yang pertama menyeru,"Ya Tuhanku,kurniakanlah ganti kepada mereka yang membelanjakan hartanya dijalan ALLAH".Yang kedua,"Musnahkanlah orang yang menahan hartanya(lokek)".

Allah Maha Mengetahui.

Suatu hari,tatkala Saydina Umar melihat seorang kanak-kanak pengembala kambing yang menjaga beratus-ratus ekor kambing,dia ingin menguji ketakwaan kanak-kanak itu.
Berkata Saydina Umar:"Jualkanlah kambing itu seeokor kepadaku.Wangnya kamu ambilah".Kanak-kanak itu menolok permintaan Umar.Saydina Umar berkata lagi:"Apa yang kamu hendak takutkan,tuan kamu tidak akan tahu apa yang kamu lakukan".Kanak-kanak itu bingkas berkata,"kalau tuanku tidak tahu,tetapi ALLAH tahu.
Terkejut Saydina Umar akan ketakwaan kanak-kanak itu.
P/s dariku:Moga cerita ini dapat dijadikan pengajaran yg amat besar bg kita,mmg jelas sekali ketakwaan kanak-kanak tersebut kepada agama ALLAH.Cuba kita renung sejenak,selama kita hidup,pernah terfikir yg ALLAH MAHA MELIHAT semasa kita berbuat sesuatu yang salah,tidak malukah kita dihadapan pencipta kita?Di akhirat,apa yg mampu kita jawab jika ditanya semula oleh ALLAH?
.Ini untuk diriku jua.

Tawakal yang SALAH!

Berlaku pada zaman Saydina Umar,di mana sekumpulan ahli ibadah ,hanya beribadat kepada ALLAH.Saydina Umar bertanya,"Siapa gerangan kamu?".Mereka menjawab:"Kami adalah orang yang bertawakal kepada ALLAH".Saydina Umar menjawab:"Kamu bkn orang yang bertwakal kepada ALLAH.Kamu adalah orang yang suka makan dan kaki makan kerana tidak mahu berusaha.Hanya mengharapkan bantuan org lain.
p/s dariku:Kepada sahabat2 yg masih meneruskan perjuangan dalam pelajaran,atau sudah pun berkerja.lakukanlah ianya dengan usaha yang gigih,Allah akan menilai sesuatu itu dengan amal yg kamu lakukan,bukan pada ganjaran yang kamu dapati.Selepas berusaha barulah kita berdoa dan bertawakal,sesungguhnya ALLAH sahaja yg mengetahui ape yg berlaku dlm hidup kita.Mudah-mudahan kita semua berjaya didunia dan akhirat.Kepada sahabat UiTm,semoga berjaya di semester yang akan datang ni.INSYALLAH

Tuesday, December 21, 2010

Wasiat Nabi Muhammad s.a.w kepada Saydina Ali r.a

Wahai Ali.bg orang mukmin ada 3 tanda-tandanya:
  • tidak berpaut hatinya pada harta benda dunia.
  • tidak terpesona dengan pujuk rayu.
  • benci kepada perbualan dan perkataan sia-sia.
Wahai Ali,bg orang alim ada 3 tandanya:
  • jujur dalam berkata-kata.
  • menjauhi segala yang haram.
  • merendahkan diri.
Wahai Ali,bg orang yang jujur ada 3 tandanya:
  • merahsiakan ibadahnya.
  • merahsiakan sedekahnya.
  • merahsiakan ujian yang menimpanya.
Wahai Ali,bg orang yang betaqwa ada 3 tandanya:
  •  takut berlaku dusta dan keji.
  • menjauhi kejahatan.
  • memohon yang halal kerana takot jatuh dalam keharaman.
Wahai Ali,bg orang ahli ibadah ada 3 tandanya:
  • mengawasi diri.
  • menghisap dirinya.
  • memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t

Penawar ketika kepenatan..

Suatu hari Sayidatina Fatimah mengadu kepada suaminya Saidina Ali bin Abu Talib tentang kesakitan pada tangannya kerana keletihan mengisar gandum untuk membuat roti.Saydatina Ali berkata,"Bapa kamu telah datang membawa tawanan perang.Berjumpalah dia dan meminta seorang khadam untuk membantumu".  
     Saydatina Fatimah pergi bertemu bapanya dan menyatakan hasrat untuk mendapatkan seorang khadam bg membantu tugas hariannya dirumah.Bagaimanapun Rasullah s.a.w telah tidak mampu memenuhi permintaan anak kesayangannya itu.Lalu rasullah s.a.w pergi bertemu dgn puterinya dan menantunya itu.Baginda s.a.w berkata:"Adakah kamu berdua mahu aku ajarkan berkara yang lebih baik daripada apa yang kamu minta daripadaku? apabila kamu berdua berbaring untuk tidur,bertasbihlah(subhanallah 33kali),bertahmid(alhamdulilah 33kali) dan bertakrir(Allahuakbar 33kali).Ia adalah lebih baikuntuk kamu berdua daripada seorang khadam.
     Inilah penawar ringkas yang nabi s.a.w ajarkan kepada anak dan menantunya bg meringankan keletihan dan kesusahan hidup mereka berdua.Saydatina Ali terus mengulang-ulang kalimah Rasullah s.a.w ini.Katanya "Demi Allah aku tidak pernah menggalkan semenjak ia diajar kepadaku".





   

kisah seorang pencuri kafan!!

Ada seorang pemuda yg kerjayanya seorang penggali kubur.Tetapi pada suatu hari ia mencuri kain kafan mayat untuk dijual.Pada suatu hari,pemuda tersebut terjumpa dgn seorang ahli ibadah untuk menyatakan kesalahannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s.w.t.Dia berkata,"sepanjang aku menggali kuburuntuk mencari kain kafan,aku telah melihat beberapa perkara yg ganjil yg menimpa mayat tersebut.Lantaran aku merasa sgt insaf atas perbuatanku yg sgt keji dan ingin sekali bertaubat".
Yang pertama.."aku lihat mayat yg pada siang harinya menghadap kiblat,Tetapi apabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam,aku lihat wajahnya telah pun membelakangi kiblat.Mengapa terjadi begitu,wahai tuan guru?",tanya pemuda itu."Wahai anak muda,mereka itulah golongan yg telah mensyirikkan Allah s.w.t sewaktu hidupnya,Lantaran Allah telah menghina mereka dgn memalingkan wajah mereka dari menhadap kiblat,bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain.",jawab ahli ibadah tersebut.
   Sambung pemuda itu lagi,"golongan yang kedua,aku telah lihat wajah mereka sgt elok semasa dimasukkan kedalam liang lahad.Tatkala malam hari,aku menggali kubur mereka,ku lihat wajah mereka telah bertukar menjadi babi.Mengapa begitu halnya,tanya pemuda itu kepada tuan guru."Wahai anak muda,mereka itulah yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya.Sesungguhnya solat merupakan amalan pertama sekali akan dihisap.Jika sempurna solat,maka sempurnalah amalan-amalan kita yg lain".
    Pemuda itu bersambung lagi,"Wahai tuan guru,golongan yg ketiga aku lihat pada waktu siang keadaanya seperti biasa sahaja,tetapi apabila waktu malam aku menggali kuburnya semula,aku lihatnya perutnya terlalu gelembung,keluar pula ulat yang keluar dari perutnya yg terlalu bnyk"."Mereka itu golongan yang gemar memakan harta yang haram.wahai anak muda,"balas ahli ibadah itu lagi.

Monday, December 20, 2010

hukum menonton wayang dan menyanyi..diambil dari buku isu semasa oleh SITI NOR BAHYAH MOHAMAD

Soalan:Sebagai seorang anak muda,menonton wayang memanglah lumrah.So,OK ke pergi menonton wayang,boleh juga menghiburkan hati dan fikiran.
Jawapan:Secara prinsipnya mmg tak menjadi kesalah untuk menonton wayang.Jika ai digunakan dgn tujuan yang baik,maka baiklah ia.Walaubagaimanapun,semestinya wayang itu tidak melalaikan daripada kewajipan agama.
Eloklah kalau dipilih tajuk yang sesuai untuk ditonton.Kalau filem itu banyak melakukan cerita di ats katil atau dipantai dengan pakaian hanya bikini,maka tidak wajar ditonton.Begitu jua dengan filem yang boleh merosakkan akhlak atau akidah umat islam.
Selain itu,ia mesti bebas dari pergaulan lelaki dan perempuan.Hal ini kerana suasana diwayang lebih mudah mendatangkan fitnah.

soalan:Saya kadang-kadang pening juga,ada org kata tak boleh dgr lagu.Ada juga yang kata boleh tapi kene pilih-pilih.Macam mana kita hendak menentukan lagu it OK atau tidak??
Jawapan:Ada ulama yang berpendapat bahawa menyanyi lagu itu haram hukumnya.Ini mungkin kerana lagu itu melalaikan.Terdapat juga beberapa hadis Nabi s.a.w yang menunjukkan kepada haramnya nyanyian.Antarannya sifat tersebut nyanyian itu menimbulkan sifat nifaq dalam hati.
Walaubagaimana pun,ada juga ulama yg berpendapat bahawa menyanyi lagu itu harus,hal ini kerana mereka berpendapat bahawa tiada sesuatu pun ayat al-Quran dan Hadis yg menyebut bahawa haramnya lagu dan nyanyian.Hadis yang ada tentang pegharaman nyanyian dan lagu adalah tidak kuat dan hadis yg bermasalah.

Mudahnya,lagu itu sebenarnya hiburan.Ada hiburan yang harus dan ada yang haram.Asalnya adalah harus namun jika ada yang haram,maka haramlah ia.Contohnya jika lagi itu mengandungi lafaz yang tidak baik untuk didengar kerana ia menyeru kepada akidah yang sesat,membawa makna pergaulan bebas,minum arak,mencaci agama,para nabi dan membawa kepada naiknya nafsu syahwat,maka lagu ini mestilah wajib dijauhkan.
One more thing,cara persembahan juga mestilah dilihat terlebih dahulu,jika penyanyi mendedahkan aurat,penari dgn tarian yg bernoda,maka eloklah dihindari...

soal jwb puasa...di ambil dari buku jgn remehkan puasa..

soalan:Selalu org sebut bln ramadhan adalah bln yg mulia.Dimanakah mulianya bulan itu berbanding dengan bulan lain???
jawapan:Kelebihan bulan ramadhan sabit dgn al-Quran dan Hadis nabi s.a.w.Sesungguhnya Ramadhan telah dipillih oleh Allah sebagai bulan bg umat islam menunaikan puasa.Firman Allah:
Maksudnya:"Wahai org yang beriman!difardhukan ke atas kamu puasa(Ramadhan)".
                                                                         surah Al-Baqarah:183
Ramadhan juga bulan dimana al-Quran diturunkan.Firman Allah:
Maksudnya:"Bulan Ramadhan yg diturunkan padanya al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan daripada petunjuk dan pembeza."
                                                                         surah Al-Baqarah:185
 Malam "Lailatul Qadar" juga wujud pada bulan ramadhan sahaja.Dalam bulan Ramadhan juga disunatkan kita bersolat sunah Terawih.
Selain itu,pada bulan ramadhan pintu syurga dibuka,sabda Nabi s.a.w:
Maksudnya:"Pada bulan Ramadhan dibuka pintu-pintu syurga".
                                                           Hadis riwayat Bukhari.

bahkan pintu neraka pula ditutup,sabda Nabi s.a.w:
Maksudnya:"Apabila masuk bulan Ramadhan dibuka pintu syurga,ditutup pintu neraka dan dirantai syaitan-syaitan."
                                                           Hadis riwayat Bukhari. 

soalan kedua:Penceramah selalu kata pada bulan Ramadhan semua syaitan dirantai,tapi sy lihat ramai je yang buat maksiat dan mungkar semacam je,macam mana tu??
jawapan:Syaitan dirantai mempunyai bnyk tafsiran.Ada jua yang bertanya,jika syaitan dirantai pada bulan Ramadhan,kenapa masih ada gangguan syaitan? Ada hamba Allah berkata bahawa dia nampak makhluk halus pada bulan Ramadhan..ok,hbs tu apa makna syaitan dirantai???
makna syaitan dirantai:
1)Secara zahir iaitu memang syaitan dirantai sepanjang bulan Ramadhan.Ia menjadi tanda kepada para malaikat dengan kedatangan bulan ramadhan dan bertujuan mencegah syaitan daripada mengganggu manusia muslim.
2)Isyarat kepada banyak pahala dan kurang dosa.
3)Syaitan menjadi lemah pada bulan Ramadhan dan kurang aktif.Hanya nafsu yg mengawal diri.

Sunday, December 12, 2010

kerinduaanku pada seorang hambaNYA..:(

Kebahagiaan...

Kebahagiaan terletak kepada
=) mereka yang menangis,
=) mereka yang terluka,
=) mereka yang telah mencari,
=) dan mereka yang telah mencuba.
Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan manusia yang telah menyentuh hidup
mereka.


ISTIKHARAH DAN ISTISYARAH..:D


Istikharah itu mempunyai gandingan yang memberi tambahan kemudahan. Ia dikenali sebagai Istisyarah.

Istisyarah ini bermaksud meminta pendapat mereka yang boleh dipercayai untuk membantu seseorang itu membuat keputusan.

Sheikh al-Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah pernah berkata:

Tidak akan menyesal seorang yang beristikharah kepada al-Khaliq (Allah) serta bermesyuarat dengan para Makhluq, serta tetap pendirian dalam keputusannya

Biar pun para Ulama berselisih pendapat tentang mana yang patut didahulukan antara Istisyarah dan Istikharah, ia tidak menjejaskan bahagian yang perlu dimainkan oleh seorang manusia dalam proses dirinya membuat keputusan. Sebelum sampai kepada pertimbangan memilih antara dua kebaikan.
Setelah beristikharah, namun hati masih berada di dalam ketidak pastian, harus baginya untuk mengulangi Solat dan Doa Istikharah itu hingga beroleh ketetapan hati dalam membuat keputusan.

Titik pentingnya ialah, keputusan hendaklah kita yang berhajat itu melakukannya dan bukan menyerahkan kepada Allah untuk membuat keputusan itu dan menampakkanya melalui petanda-petanda yang dicari.

Berhentilah menunggu petanda

Beristikharah memanggil kebersamaan Allah dalam keputusan yang kita buat. Kita yang membuat keputusan itu, dengan keyakinan hasil Istikharah, bahawa keputusan yang kita buat itu adalah dengan kebersamaan Allah. Jika di kemudian hari, pada pilihan yang dibuat itu, datang mehnah yang menguji kehidupan, kita tidak akan berfikiran negatif malah berusaha untuk mencari sisi-sisi positif pada apa yang berlaku kerana keputusan yang dibuat dahulu itu adalah dengan kelengkapan Syariatullah (Istikharah) serta Sunnatullah (Istisyarah – Ikhtiar Usaha).

Pertimbangkanlah… seandainya pilihan yang disangkakan petunjuk daripada Allah itu mencetuskan mudarat, permusuhan, meninggalkan yang afdhal dan mengambil yang mafdhul… berhati-hatilah.

Ia mungkin mainan Syaitan!!

Sebahagian (daripada umat manusia) diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan diberi taufiq untuk beriman dan beramal soleh); dan sebahagian lagi (yang ingkar) berhaklah mereka ditimpa kesesatan (dengan pilihan mereka sendiri), kerana sesungguhnya mereka telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin (yang ditaati) selain Allah. serta mereka pula menyangka, bahawa mereka berada di dalam petunjuk hidayah
[Al-Aa'raaf 7: 30]

Tuesday, December 7, 2010

JENIS-JENIS MUSIBAH DAN TUJUANNYA!!!

1. Bala

Bila?      Apabila orang yang jahat melakukan kejahatan.
Tujuan   : Dihina di dunia sebelum dihina di akhirat
Firman Allah  :
"Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan." (Surah al-Anbiya 21:35)

2. Ibtila'

Bila?    Apabila orang baik melakukan kebaikan.
Tujuan   : Supaya mereka kembali kepada Allah iaitu bertaubat.
Firman Allah:
"Dan sesunguhnya Kami telah menghukum (firaun dan) kaumnya dengan (mendatangkan) musim kemarau yang panjang dan kekurangan buah-buahan supaya mereka mengambil pelajaran." (Surah al-A'raf 7:130)

3. Kafarah

Bila?   Apabila orang yang baik melakukan kejahatan.
Tujuan  : Sebagai ujian dan meningkatkan darjatnya sebagai orang mukmin
Firman Allah:
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan: Kami telah beriman sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesunguhnya kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang berdusta." (Surah al-Ankabut 29:2-3

♥ kenape ALLAH temukan kita dengan org y salah ♥

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.

1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..

Monday, December 6, 2010

Doaku Untukmu!!!!

Ahmad dan Ali adalah dua orang sahabat karib dan mereka tinggal berjira. Kedua-dua mereka hidup dalam kesempitan dan kemiskinan. Setelah seharian berusaha, masing-masing akan berdoa. Begitulah kelaziman mereka berdua. Mereka akan singgah di masjid setiap kali habis bekerja untuk solat dan berdoa.

" Apa doamu pada hari ini?" tanya Ahmad kepada sahabatnya. " Aku pinta semoga esok hari aku dimurahkan rezeki. Bulan ini perbelanjaan aku lebih daripada biasa," jawab Ali. "Doa kau?" Ali pula bertanya. Ahmad cuma tersenyum tanpa kata apa-apa.


Keesokan hari, Ali memberitahu Ahmad berita gembira. "Alhamdulillah doa aku dimakbulkan Allah. Majikanku beri bonus pada hari ini." "Alhamdulillah. Hari ini kau berdoa apa pula?" tanya Ahmad.
"Aku berdoa moga isteriku selamat bersalin,"jawab Ali. Mereka berdua pun masuk ke dalam masjid, mengerjakan solat dan masing-masing berdoa.

Sejurus usai berdoa, Ali bertanya, "Kau pula berdoa apa untuk hari ini?" Ahmad tersenyum. Masih tiada jawapan.

Beberapa hari kemudian, Ali memberitahu berita gembira. "Syukur isteriku selamat bersalin malam tadi. Nampaknya doaku makbul, Mad". "Tahniah, Ali". "Aku berdoa juga agar anakku selamat," kata Ahmad dengan wajah muram. "Kenapa dengan anak kau?" "Anakku yang bongsu sakit, Ali. Keadaannya amat membimbangkan." "Insyaallah, kau doalah kuat-kuat sikit. Minta anakmu selamat," kata Ali.

Beberapa hari kemudian, mereka berbual seperti biasa selepas solat. "Bagaimana dengan anakmu?"tanya Ali. "Macam itu juga. Sudah beberapa hari tapi keadaannya cuma bertambah baik sikit sahaja."
"Doa banyak lagi Ahmad. Aku tidak sangka doaku sangat mustajab. Tapi kau..."kata Ali.

"Kenapa dengan aku?" "Mad, aku lihat doamu tidak mustajab."

Ahmad tersenyum. Melihat Ahmad tersenyum, Ali semakin hairan lalu bertanya lagi, "Aku hairan, doa kau tidak makbul tapi kau masih boleh tersenyum?"
"Sebenarnya doaku telah banyak dimakbulkan Allah. Syukur Alhamdulillah." "Doa yang mana? Sebab aku tidak lihat apa-apa perubahan pada kau."

"Doaku sejak dulu hanya untuk kau sahabatku. Setiap hari, aku berdoa agar Allah makbulkan setiap apa yang kau doakan kepadaNya!"

p/s: Doa kita untuk sahabat, saudara-mara dan orang lain sangat tinggi nilainya di sisi Allah. Apatah lagi jika kita berdoa tanpa pengetahuan orang yang kita doakan. Itulah keikhlasan. Sayangnya, ia jarang dibuat oleh kita. Manusia selalu mementingkan diri sekalipun dalam doanya kepada Allah!

Friday, November 26, 2010

Peminangan..

Pertunangan atau bertunang merupakan suatu ikatan janji pihak lelaki dan perempuan untuk melangsungkan perkahwinan mengikut tarikh yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak. Meminang merupakan adat kebiasaan masyarakat Melayu yang diterima oleh Islam. Peminangan adalah permulaan proses perkahwinan. Hukum peminangan adalah harus dan hendaklah bukan isteri orang, bukan mahram sendiri, tidak dalam idah, dan bukan tunangan orang. Pemberian seperti cincin kepada wanita semasa peminangan merupakan tanda ikatan pertunangan. Apabila berlaku keingkaran yang disebabkan oleh lelaki, pemberian tidak perlu dikembalikan dan jika disebabkan oleh wanita, maka hendaklah dikembalikan, namun persetujuan hendaklah dibuat semasa peminangan dilakukan. Melihat bakal suami dan bakal isteri adalah sunat, kerana tidak mahu penyesalan berlaku setelah berumahtangga. Anggota yang harus dilihat bagi seorang wanita ialah muka dan kedua-dua tangan sahaja.
Hadis Rasullullah berkenaan kebenaran untuk merisik(melihat tunang)dan meminang:
"Daripada Abu Hurairah RA berkata,sabda Rasullullah SAW kepada seorang lelaki yang hendak berkahwin dengan seorang perempuan: "Adakah kamu telah melihatnya?jawabnya tidak(kata lelaki itu kepada Rasullullah).Pergilah melihatnya supaya perkahwinan kamu terjamin berkekalan." (Hadis Riwayat Tarmizi dan Nasai)

Hadis Rasullullah berkenaan larangan meminang wanita yang telah bertunang:
"Daripada Ibnu Umar RA bahawa Rasullullah SAW telah bersabda: "Kamu tidak boleh meminang tunang saudara kamu sehingga dia(membuat ketetapan untuk) memutuskannya". (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim(Asy-Syaikhan))

Perkahwinan..

Hukum hukum perkahwinan dalam Islam

  • Wajib kepada orang yang mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjatuhkan ke lembah maksiat (zina dan sebagainya) sedangkan ia seorang yang mampu.disini mampu bermaksud ia mampu membayar mahar(mas berkahminan/dower) dan mampu nafkah kepad bakal isterinya. Dalam permasalahan ini boleh didahulukan perkahwinan dari naik haji kerana gusar penzinaan akan berlaku, tetapi jika dapat dikawal nafsu, maka ibadat haji yang wajib perlu didahulukan kerana beliau seorang yang berkemampuan dalam segala aspek.
  • Sunat kepada orang yang mampu tetapi dapat mengawal nafsunya.
  • Harus kepada orang yang tidak ada padanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan
  • Makruh kepada orang yang tidak berkemampuan dari segi nafkah batin dan lahir tetapi sekadar tidak memberi kemudaratan kepada isteri, samaada ia kaya atai tiada nafsu yang kuat
  • Haram kepada orang yang tidak berkempuan untuk memberi nafkah batin dan lahir dan ia sendiri tidak berkuasa (lemah), tidak punya keinginan berkahwin serta akan menganiaya isteri jika dia berkahwin.

Ciri-ciri bakal suami

  • beriman & bertaqwa kepada Allah s.w.t
  • bertanggungjawab terhadap semua benda
  • memiliki akhlak-akhlak yang terpuji
  • berilmu agama agar dapat membimbing bakal isteri dan anak-anak ke jalan yang benar
  • tidak berpenyakit yang berat seperti gila, AIDS dan sebagainya
  • rajin berusaha untuk kebaikan rumahtangga seperti mencari rezeki yang halal untuk kebahagiaan keluarga.

 Ciri-ciri bakal isteri

  • beriman & solehah
  • rupa paras yang cantik dan elok
  • memiliki akhlak-akhlak yang terpuji
  • menentukan mas kahwin yang rendah
  • wanita yang subur
  • masih dara
  • berasal dari keturunan yang baik
  • bukan keturunan terdekat
  • tidak memandang harta semata-mata 
     

Sunday, November 21, 2010

peliknya....


hurm...pelik3...mungkin zaman dah berubah sekarang ni,yela kan...RAYA HAJI dgn RAYA AIDILFITRI jauh sgt bezanye...kenape umat sekarang telah mengabaikan untuk meriahkan raya haji???bkankah meriahkan perayaan itu da[pat pahala???
terkejut diwatnye masa solat raya...ingtkan org nak g solat zuhur ke,,subuh ke..pelik...


Sunday, November 14, 2010

BiLa Kita Boleh Menjadi TUNANGAN orang tanpa sedar~Harus baca!

Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:


"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:
"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"
Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.




Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.

Saturday, November 13, 2010

12 Maksiat Hati

1. Buruk sangka terhadap Allah SWT.

2. Merasa aman daripada kemurkaan Allah SWT.

3. Putus asa dengan rahmat Allah SWT.

4. Bersifat takabbur sesama manusia.

5. Riak atau melakukan kebajikan dengan tujuan bermegah-megah.

6. Ujub atau berbangga dengan amal ibadat yang dilakukan.

7. Dengki dan dendam.

8. Berazam mengekali ibadat atau berazam sentiasa hidup dalam keadaan maksiat.

9. Sayang mengeluarkan harta untuk nafqah dan zakat.

10. Buruk sangka sesama manusia..

11. Menghina manusia lain tanpa kebenaran syarak.

12. Memberi sumbangan dan terlibat dalam perkara maksiat.

Moga kita terlidung dari maksiat hati tersebut

Monday, November 8, 2010

menuggu saat akhir di kolej nie..

yeah!!!!!...akhirnya hanya beberapa hari saja lagi aku duk kolej nie,semester depan duduk rumah sewa...tepat 9pg,15/11/2010..aku bertolak ke negeri sembilan..beraye haji disane seminggu..lepas tu xtaw la nak pg mane,tngk duit dalam poket dulu...hehehehe..erm,tapi!!..jgn lupe,ada lagi satu misi,exam SOLID ahad nie..nak A..nak A...ckp je??..ish..xley3!!!..aku kene usaha betol2..harap2 soalan die x pelik mcm ecg203...huhuhuhuhu...kawan2 sume,gdluck for last paper...A sume..=)

bantulah aku yaALLAH..

8/11/2010..9.00pg di dewan makan sisiwi,aku bersama-sama menghadapi pepriksaan soil mechanic(203)..pada mulanye mmg subject di kira sebagai harapan untuk A,B+ selepas menjawab soalan2 semester yg lepas2..namun,kesudahannye semester ni,kuar plak satu soalan 2,4c,dgn beberape soalan pelik!!!!...mintak coefficient dalam temperature!!!!(10markah)..waw!..ingtkan aku sorang yg seidh se jawab 2,rupenye kawan2 aku yg lain pown same je..mmg kami x pernah jumpe bentuk soalan cm 2!!!!...errrr...sekarang subject nie antra subject bualan ramai kerana takotnye ade yg GAGAL..termasuk aku...waaaaa!...tawakal pada Allah,bantulah kami semua....

Tuesday, October 19, 2010

Renungkan..SEMENIT SAJA


 
Betapa besarnya nilai uang kertas senilai RM1 apabila dibawa ke masjid
untuk disedekahkan; tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke Mall untuk dibelanjakan!

 Betapa lamanya melayani Allah selama lima belas menit namun
betapa singkatnya kalau kita melihat film.

betapa sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa (spontan) namun
betapa mudahnya kalau mengata atau mengumpat
tanpa harus berpikir panjang-panjang.

Betapa asyiknya apabila pertandingan bola diperpanjang waktunya ekstra namun
kita mengeluh ketika khotbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

Betapa sulitnya untuk membaca satu lembar Al-qur'an tapi
betapa mudahnya membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.

Betapa beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun
lebih senang berada di saf paling belakang ketika berada di Masjid

Betapa Mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu birahi semata, namun
alangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari ketika berpuasa.

Betapa sulitnya untuk menyediakan waktu untuk solat 5 waktu; namun
betapa mudahnya menyesuaikan waktu dalam sekejap pada
saat terakhir untuk event yang menyenangkan.

Betapa sulitnya untuk mempelajari arti yang terkandung di dalam al qur'an; namun
betapa mudahnya untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.

Betapa mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh syrat khabar namun
betapa kita meragukan apa yang dikatakan oleh Kitab Suci AlQuran.
Betapa Takutnya kita apabila dipanggil Boss dan cepat-cepat menghadapnya namun
betapa kita berani dan lamanya untuk menghadapNya saat kumandang azan menggema.

Betapa setiap orang ingin masuk sorga seandainya tidak perlu untuk percaya atau
 berpikir,atau mengatakan apa-apa,atau berbuat apa-apa. 
Betapa kita dapat menyebarkan seribu
lelucuan melalui e-mail, dan menyebarluaskannya dengan FORWARD seperti api; namun
kalau ada e-mail yang isinya tentang Allah betapa seringnya kita ragu-ragu, enggan membukanya dan menyebarkannya, 
serta terus klik pada icon
DELETE .

ANDA TERTAWA ...? atau ANDA BERPIKIR-PIKIR. ..?
Sebar luaskanlah
 & bersyukurlah
kepada ALLAH, YANG MAHA BAIK,PENGASIH
DAN PENYAYANG.
Apakah tidak lucu apabila anda tidak memFORWARD pesan ini. Betapa banyak
orang tidak akan menerima pesan ini, karena anda tidak yakin bahwa mereka
masih percaya akan sesuatu?

Muhasabah Cinta - edCoustic

suke dengan lagu nie..=)

Sunday, October 17, 2010

Kata2 Hikmah..

Syd. Abu Bakar rha. Berkata :

Orang yang bakhil itu tidak akan terlepas daripada salah satu daripada 4
sifat yang membinasakan, iaitu:
 

. Ia akan mati dan hartanya akan diambil oleh warisnya, lalu
dibelanjakan bukan pada tempatnya.
. Hartanya akan diambil secara paksa oleh penguasa yang zalim.
. Hartanya menjadi rebutan orang-orang jahat dan akan
dipergunakan untuk kejahatan pula.
. Adakalanya harta itu akan dicuri dan dipergunakan secara
berfoya-foya pada jalan yang tidak berguna.


Syd. Umar Al Khattab Rha. berkata :

. Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya.
. Orang yang suka menghina orang lain, dia juga akan dihina.
. Orang yang menyintai akhirat, dunia pasti menyertainya.
. Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan
dirinya akan terjaga.

Syd. Othman Ibnu Affan Rha. berkata :


Antara tanda-tanda orang yang bijaksana itu ialah:

. Hatinya selalu berniat suci
. Lidahnya selalu basah dengan zikrullah
. Kedua matanya menangis kerana penyesalan (terhadap dosa)
. Segala perkara dihadapainya dengan sabar dan tabah
. Mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia.

Syd. Ali Karramallahu Wajhah berkata :

. Tiada solat yang sempurna tanpa jiwa yang khusyu'.
. Tiada puasa yang sempurna tanpa mencegah diri daripada
perbuatan yang sia-sia.
. Tiada kebaikan bagi pembaca al-Qur'an tanpa mengambil
pangajaran daripadanya.
. Tiada kebaikan bagi orang yang berilmu tanpa memiliki sifat
warak (memelihara diri dan hati- hati dari dosa).
. Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang-menyayangi.
. Nikmat yang paling baik ialah nikmat yang kekal dimiliki.
. Doa yang paling sempurna ialah doa yang dilandasi keikhlasan.
. Barangsiapa yang banyak bicara, maka banyak pula salahnya, siapa yang
banyak salahnya, maka hilanglah harga dirinya, siapa yang hilang harga
dirinya, bererti dia tidak warak.Sedang orang yang tidak warak itu bererti
hatinya mati.

Untuk berkongsi..

SINAR CAHAYA AYAT KURSI

Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yg duduk diatas pintu rumah. Tugasnya ialah utk menanam keraguan di hati
suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan dihati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehinggalah Baginda mendengar jawaban
salam daripada isterinya. Disaat itu syaitan akan lari bersama-sama
dengan salam itu.


Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:


1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya
hingga subuh.


2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT sehingga sembahyang yang lain.


3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah disekitarnya.


4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang
yg bersyukur, setiap perbuatan orang yg benar, pahala nabi2 serta Allah melimpahkan padanya rahmat.


5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka
semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti
orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.


7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda, Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

Wassalam,


"Utamakan SELAMAT dan SIHAT untuk Dunia Mu,
Utamakan SHOLAT dan ZAKAT untuk Akhirat Mu"

Kalimah nie..=)

Tujuh kalimat
Sabda Rasulullah S.A.W
" Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "


1. Mengucap Bismillah

pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.


2. Mengucap Alhamdulillah

 pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.


3. Mengucap Astagfirullah

jika lidah tersilap perkataan yang tidak patut

4. Mengucap Insya Allah
 jika merencanakan
berbuat sesuatu di hari esok.

5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah

 jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.


6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun

jika menghadapi dan menerima musibah..


7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah

 sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari  

 tafsir hanafi, mudah- mudahan ingat, walau lambat-lambat
mudah- mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi
 bisa, karena sudah biasa!

Mencari tahfiah Terbaik.

semalam aq tluka;
hari aku teruji,
biar luka semalam terubat,
biar kisah hari ini tekubur tanpa nisan,

semalam aq derita;
hari ini aq menangis,
biar derita berpanjangan,
asalkan ada hukmah dsebaliknya,
biarkan menangis tanpa air mata,
asalkn tenang tanpa noda...

semalam cerita yang xmgkin berulang..
hari ini akan berlalu dgn seribu erti,
esok akn menjelma mbawa erti

biarkan aku seorang diri sini;
mendayung ke pulau itu,
mengharungi badai,
walau dilingkung karang,
mencari tahfiah terbaik,
tiada tara permata berlian,
untuk aq persembahkan
pada hri nan abadi,

Saturday, October 16, 2010

Sekadar pengetahuan tentang kejadian ROH..

Semua ulama berpendapat bahawa roh adalah benda yang dicipta. Ada sebahagian ulama berpndapat bahawa roh dicipta sebelum badan dan sstgah yg lain berkata roh dicipta selepas badan. Ini berdsarkan:
firman allah dlm surah al a'raf yg bmksud: Dan ingat ketika tuhan kamu mengeluarkn kamu dari sulbi ank adam dan allah mgmbil ksaksian roh mreka, Allah bkata: Bukankah aku ini tuhanmu? Mereka mnjawab ya..

Al- Ghazali berpendpat bahawa roh dicipta selepas jasad berdasarkan hadis yang menerangkan tentang kejadian manusia..kalau roh dicipta sblom jasad tentunya Rasullullah tidak akn kata ditiupkan roh dalam badan. Pandangan ini hampir tepat dan hdisnya tidak bertentangan.

Ahli sunnah wal jamaah berpendapat tidak payah la bckp ttg hakikat roh kerana ini akan menyebabkn sesat fikiran dan kalau fikiran sesat, kita akn menetapkan sesuatu yg tidak wujud atau menafikan prkara yng ada.
(ambil dari sahabatku,terima kasih)..=D

Mengapa Harus Bersedih

Allah benar janji-Nya. Allah telah menentukan sesuatu. Yang hilang tidak bermakna binasa. Yang pergi tidak bermakna kita hilang segala.
Kalau kita ukur - banyak mana yang Allah ambil, dibanding dengan banyak mana yang Allah telah beri kepada kita.
Firman Allah:
"Kalau kita cuba hitung nikmat Allah, nescaya tidak akan terhitung banyaknya." - (Ibrahim 14:34)
Mata, telinga, mulut, kaki dan sebagainya. Harta yang melimpah ruah. Pandang yang sekitarmu. Apa yang kurang? Tidak ada apa yang kurang, saudara. Rumah, kereta, isteri, anak-anak, segalanya cukup.
Dan apabila musibah menimpa, Allah tarik balik sedikit sahaja dari kurnia-Nya, mengapa harus berdukacita? Mengapa harus bersedih? Bukankah itu petanda bahawa Allah mungkin menggantikan dengan sesuatu yang lebih baik?  Allah tarik sesuatu untuk  Allah berikan sesuatu yang lain. Tidak mustahil.
Berlapang dada kepada Allah, bahawa Allah menentukan segalanya. Yakinlah.
Firman Allah:
"Jangan takut, jangan berdukacita." - (Al-Ankabut 29:33)
Kadang-kadang manusia merasa dukacita kerana beban hidup yang terlalu banyak. Penyakit yang menimpa. Masalah keluarga yang banyak. Masalah anak, masalah isteri, masalah jiran, masalah kerja, masalah kereta, masalah itu dan sebagainya. Maka dia bersedih, dia berdukacita, jiwanya tertekan.
Mengapa harus bersedih? Bukankah hidup ini penuh dengan perjuangan mengatasi segala masalah? Hidup bermakna kita berdepan dengan masalah. Orang yang tidak mahu berdepan dengan masalah maka dia tidal layak untuk hidup di dunia ini.
Masalah yang besar yang tetap akan kita hadapi ialah hasutan iblis dan syaitan. Tidak ada masalah yang lebih besar daripada itu.
Mungkin kita merasakan bahawa masalah anak yang terlalu menekan. Anak kita nakal, anak kita degil, anak kita tidak mendengar cakap, anak kita suka melawan, dan sebagainya. Saudara, bukankah itu mengajak kita berusaha berjihad mendidiknya?! Dan setiap didikan kita kepada anak kita akan diberikan pahala oleh Allah SWT. Lantas berusahalah untuk mendidiknya, mengajarnya, mengasuhnya, dengan cara yang terbaik.
Apakah ada masalah yang lebih besar di dunia ini daripada masalah berdepan dengan hasutan syaitan, dengan iblis? Syaitan yang sentiasa mengajak kita untuk melakukan kejahatan, syaitan yang sentiasa mengajak kita untuk melakukan maksiat. Itu masalah yang besar. Sebab itu mujahadatun-nafs -- melawan nafsu, melawan syaitan, melawan iblis, itu adalah asas kepada perjuangan jihad manusia di muka bumi ini.
Iblis bersumpah dengan Allah SWT bahawa dia akan mengganggu Bani Adam, dia akan menggoda Bani Adam, dia akan menyesatkan Bani Adam. Mereka akan berusaha melakukan itu secara berterusan, sejak kita kecil, dewasa hingga kembali kepada Allah SWT. Ini masalah yang perlu kita hadapi. Adapun selain daripada itu anggaplah ia asam garam kehidupan.
Masalah yang kita lalui mematangkan jiwa kita, mematangkan akal kita, mematangkan peribadi kita. Akhirnya orang yang sudah banyak melalui masalah, dia menjadi manusia yang tenang, kerana dia rasa lapang dengan segala penyelesaian yang dia hadapi.
Yakinlah dengan sebarang masalah diserahkan kepada Allah. Kita setakat berusaha, Allah jua yang menentukan.

Kenangan bersamamu..

YaAllah..gembiranye/sedihnye diri ini pada malam ini..kenape?..kenape?
Ase macam lain je..kuatlah hati ini,jgnlah engkau biarkan diri sedih kerana si dia...Hurm,,nape..
Harap persahabatan ini berkekalan higga ke akhir hayat..bersama kita hadapi bersama susah dan senang..sedih/gembira bersama-sama.. Moga dirimu menjadi seorang insan yg baik,jadi wanita yg solehah..Cinta dan takot hanya pada Allah.rindu pada Rasulullah,syg pada ibu dan ayah..
Maaf jika sy tidak menjadi seorang sahabat yg baik,dapat membimbing awk ke jalan yg benar..sy lemah lagi..
sy sebagai sahabat awk..doakan yg terbaik untuk awk..semoga hubungan ini diberkati...

Friday, October 15, 2010

Tips bagi menghadapi peperiksaan(WElCOME EXAM)..=D

Peperiksaan ibarat sebuah medan peperangan untuk menguji kemampuan, strategi, ilmu pengetahuan dan ketangkasan yang dimiliki oleh seseorang calon. Ianya juga menjadi kayu pengukur kepada kecemerlangan seseorang dalam bidang akademik yang diceburinya, tidak kira di peringkat rendah mahupun universiti, hatta dalam alam kerjaya juga diwujudkan PTK (Penilian Tahap Kecekapan) sebagai tanda aras untuk kenaikan pangkat dan pengesahan jawatan. Di sini penulis ingin kongsikan tips-tips untuk cemerlang dalam peperiksaan, dengan harapan agar ia menjadi pedoman dan panduan untuk semua InsyaAllah:
Sebelum peperiksaan;
  • Betulkan niat (islah wattajdid), menduduki peperiksaan untuk mencari Redha Allah.
     
  • Kenali (ta'yiin) kehendak peperiksaan dan dapatkan gambaran format kertas peperiksaan yang akan diduduki secara tepat dan spesifik.Kelaskan (taqsiim) peperiksaan berdasarkan kesusahan soalan yang akan dikemukakan.
  • Membuat ulangkai yg effektif(marajaah) agar tidak tertekan disaat peperiksaan dan tumpukan pada sesuatu perkara.
  • Setkan (tathbit) markah atau CGPA untuk sesuatu subjek yang hendak dicapai, letakkan markah setinggi yang boleh untuk semua subjek sebagai pendorong, contoh ; A untuk semua subjek/ CGP 4.0 untuk subjek2 di Universiti
  • Ajar (ta'lum) kawan-kawan yang memerlukan pertolongan kita untuk memahamkan mereka, jangan pandai sorang-sorang jangan kedekut ilmu, melalui method ajar orang lain akan membuatkan kita berlipat kali ganda mudah ingat dari membaca disamping dikurniakan ganjaran yang besar di sisi Allah Taala.
  • Memperbanyakkan soalan kepada pensyarah agar pensyarah dapat mem bantu kita disaat akhir(pensyarah bg soalan target ke)..hehe
  • Kumpulkan sebanyak yang boleh contoh-contoh soalan yang lepas-lepas untuk dibuat analisis dan latih tubi.
     
    BETOLKAN IMAN!!
  • Bersihkan diri dari sifat buruk sangka, merendah-rendahkan orang, membesarkan diri, takabbur, sam'ah, ujub, riak, bermusuh-musuhan, menderhakai ibubapa atau guru.
    Minta ibu dan ayah doakan kejayaan kita selalu di samping kita bermunajat kepada Allah dalam sujud ketika solat di sepertiga malam.
  • Jaga solat lima waktu sehari semalam dengan sempurna, amalkan wirid-wirid yang ma'thur (dari hadis yang sahih dan Al-Quran iaitu yang pernah diamalkan oleh Rasulullah atau diajar oleh Baginda sahaja) selepas solat agar disucikan dan dikuatkan jiwa menghadapi hari-hari peperiksaan nanti.
     
    FIZIKAL
  • Pastikan FERI (Fizikal, Emosi, Rohani, Intelek) dalam keadaan seimbang dan cukup stabil sepanjang membuat persediaan menghadapi peperiksaan. Usah biarkan ia tergangu kerana akan memberi impak negatif kepada mutu menjawab peperiksaan nanti.
  • Kenalpasti kelemahan kita dalam sesuatu subjek dan minta ulasan dari guru/pensyarah bagaimana untuk meningkatkan pencapaian kita dalam subjek tersebut. Seterusnya buat perancangan strategik untuk membaiki kelemahan yang ada agar terus meningkat setanding dengan orang lain. Berkorbanlah masa dan wang demi pelaburan masa hadapan.
  • Pastikan kita mencintai kesemua subjek yang kita ambil, kalau ada yang tidak berapa kita minat atau susah, paksakan diri sukakan subjek tersebut kerana ianya satu amanah ilmiah bukan hiburan, learning is fun, cuma cari pendekatan yang membuatkan kita tertarik dan minat untuk mendalami subjek tersebut, di mana ada kemahuan di situ ada jalan.
     

Semoga Berjaya..

Kepada semua kawan-kawan yang akan menghadapi peperiksaan akhir,saya harapkan kita semua dapat lakukan yang terbaik..


Semoga berjaya dalam peperiksaan..
Rumus kejayaan = Usaha+Doa(ibubapa,sendiri,sahabat)+Tawakkal(Yakin apa yg dilalukan semua Allah dah tetapkan)...
SEMOGA BERJAYA...=)

Thursday, October 14, 2010

Maaf semua..

Assalamualaikum..hurm..firstly,saya nak mohon maaf sebab bape ari nie x dapat mangupdatekan ilmu2 yg ada..sibuk sgt dengan test,assingment yang baru lacture bagi..
Semalam dah test computer science..errr..susah gak la...sy sendiri x mampu nak wat..(sedih)..tapi masa 10 minit akhir lactre ckp cm nie.."ok,kamu semua sy bagi bincang"..dgr je ayat tu..sy terus la copy paste kawannye..hahahha...(jahatkan)...mlam ini test math(calculus ii)..harap2 ok jugak la...=)..

Tuesday, October 12, 2010

Istikamah...insyAllah..

Tip mengelak santau

Photobucket

Jika anda makan diluar rumah,pastikan anda membaca ayat penggerak 3x dalam hati sebelum menjamah sebarang minuman atau makanan.Ayat penggerak ialah "bismillahillazi layadhurru.....sami'un aliimm".Andainya jika makanan atau minuman tadi mengandungi santau,insyaAllah bekas minuman/makanan tadi akan pecah,terlucut dari tangan,jatuh dan sebagainya.


Senarai Ayat Penawar Berdasarkan Penyakit Racun Santau
Bil Rawatan Surah Dari Ayat Hingga Ayat Baca 3 kali untuk 3 minggu selepas
1.
Pertama
17:  Al-Isra
79 118 Maghrib atau Isyak
2.
Pertama
41:  Fussilat
25 38 Subuh
3.
Kedua
17:  Al-Isra
79 94 Subuh
4.
Kedua
20:  Ta-Ha
60 70 Maghrib atau Isyak
5.
Ketiga
13:  Ra'd
30 34 Subuh
6.
Ketiga
28:  Al-Qasas
51 59 Maghrib atau Isyak

Santau??..ape tu...

SIHIR SANTAU

Santau adalah salahsatu cabang ilmu sihir dan terbahagi kepada dua :-

1) Santau yang diadun secara hakikat iaitu dengan menggunakan bahan dan kaedah tertentu semata-mata tanpa melibatkan iblis dan syaitan.

2) Santau yang diadun secara hikmat iaitu yang disertakan dengan pemujaan terhadap iblis dan syaitan.Santau ini juga dikenali sebagai santau angin.

Simptom-simptom terkena santau :-

1) Tekak terasa panas dan berpasir.

2) Dada terasa panas bila waktu maghrib keatas.

3) Keluar muntah darah dengan banyak sekali.

4) Batuk berpanjangan yang sukar diubati dengan rawatan moden.

Kaedah merawat santau

1) Sediakan 2 botol besar air mineral dan 21 biji limau nipis.

2) Bacakan fatehah 1x,qursy 7x,al a`raf 117-122 7x,yunus 81-82 7x,thaha 69 7x,al falaq 7x dan an nas 7x lalu tiup 10 saat pada air mineral dan limau tadi.

3) Perah 1/2 biji limau pada 1/2 gelas air mineral tadi dan minum 1x pada waktu maghrib untuk 7hari berturut-turut.

4) Perah 2 1/2 biji limau tadi pada 1/2 baldi air paip dan dicampurkan 3sudu air mineral tadi.Lakukan mandian bilasan terakhir air tadi untuk 7hari berturut-turut.

5) Sila baca qursy 7x tiap-tiap lepas solat untuk mantapkan pendinding diri selama sebulan.

6) Sila dengar mp3 ruqyah syariah pada waktu maghrib sebanyak 3x selama sebulan.

 Selain itu,Salah satu bahannya ialah daun nangka. Daun nangka ini gunanya untuk menepuk belakang pesakit. Kalau pesakit terkena santau biasanya serbuk-serbuk kaca,miang buluh atau rebung,rambut dan sebagainya akan keluar dari dada pesakit.Oleh kerana benda tersebut sangat halus, lampu suluh dan kanta akan digunakan untuk melihat serbuk tersebut. Untuk merawat pesakit yang terkena santau, pesakit hendaklah membuka baju. Bagi pesakit perempuan, perawat mestilah perempuan.

Hebatnya Qalam Allah..Subhanaallah..

AL-QURAN SEBAGAI PENAWAR
Di dalam Surah Al-Israa’ Ayat 82 Allah (SWT) berfirman “Dan kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang yang beriman kepadanya.” Di dalam Surah Fussilat ayat 44 Allah (SWT) berfirman “Katakan, Al-Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang yang beriman”. Ini jelas terbukti bahawa semua penyakit yang datang dari Allah, penawarnya ada di dalam Al-Quran, terpulanglah kepada individu untuk mencari dan mengamal ayat-ayat tersebut dan yakin sepenuhnya akan mukjizat Al-Quran.
CONTOH SURAH DAN AYAT PENAWAR
Semua penyakit yang Allah jadikan di dunia ini ada penawar nya didalam Al-Quran, contohnya.

- Surah Qaaf ayat 16 hingga 45, Surah Ah-Qaaf ayat 21 hingga 28 dan Surah Sod ayat 34 hingga 61 selalunya untuk penyakit yang ada kaitan dengan tulang (seperti sakit rheumatism, arthritis, sakit sendi, tulang patah atau fractured, slip disc, sakit tulang belakang)

- Surah Al-Buruuj ayat 1 higga 22 selalunya di baca untuk penawar sakit-sakit yang berkaitan dengan perut (seperti gastric, stomach ulcer) atau penyakit yang berkaitan dengan usus besar atau usus kechil.

- Surah Al-Israa' ayat 40 hingga 55 untuk pesakit yang mengalami sakit jantung, saluran darah tersumbat (blockage) dan jantung berlubang.

- Ayat-ayat dalam Surah Al-Anfaal untuk sakit jangkitan kuman/virus atau "infections". Ayat ayat dari Surah Al-Anfaal ini berfungsi sama seperti ubat-ubat antibiotiks.

- Ayat-ayat dalam Surah An-Nahli untuk memberi kekuatan atau tenaga kepada pesakit. Kekuatan dari segi fizikal dan kekuatan dari segi dalaman atau rohani. Ayat-ayat ini berfungsi untuk meningkatkan kekuatan fizikal atau immuniti (sistem daya pertahanan sesaorang). Peningkatan kekuatan rohaniah dari segi semangat dan keazaman pesakit.

- Ayat-ayat dari Surah Al-Anbiyaa', Surah Al-Qasas, Surah Al-Ma'idah, Surah An-Naml khusus untuk penyakit kencing manis (diabetes), darah tinggi (hyper-tension), sakit angin ahmar (stroke) dan lain-lain lagi.

- Ayat-ayat dari Surah Yusuf dan Surah An-Nahli untuk penyakit lemah tenaga batin untuk kaum lelaki.

- Ayat-ayat dalam Surah Maryam, Ambiyaa' dan Imran untuk sakit fibroid, ovarian cysts dan lain-lain sakit perempuan.

- Ayat-ayat dari Surah Fatah, Yunus, Hud, Az-Zumar, Ma'idah, Al-A'raff, Ash-Syura, Al-Qasas dan lain-lain surah untuk berbagai jenis penyakit kanser, sakit buah pinggang (kidney failure), hepatitis dan lain lain penyakit.

- Ayat-ayat dari Surah Al-Baqarah, Fussilat, Ash-Syu'aara, Al-Furqaan, Ar-Ra'd, Toha, Al-Mu'minum, Muhammad, dan lain-lain surah untuk penyakit gangguan sihir, santau, rasuk jin atau iblis, ilmu pangasih, ilmu pelalau, ilmu pemisah dan lain-lain penyakit gangguan atau "spiritual illness".

Selain dari penyakit yang disebut di atas, saya dapati penyakit seperti SLE, sejenis penyakit buah pinggang (nephronic syndrome, penyakit kulit (psiorasis), sakit sawan (epilepsi) dan sakit tekanan jiwa (depression) boleh diubati melalui ayat-ayat Al-Quran..

Sunday, October 10, 2010

Cinta??? (HALAL atau HARAM)

Adalah sesuatu yang amat perlu untuk seseorang itu memulakan mukadimah cinta dengan mengurat. Apakah hukum mengurat dan bercinta dalam Islam? Apakah dibenarkan seorang lelaki muslim berbual dengan perempuan muslim?. Semua persoalan ini mungkin bermain-main dibenak fikiran remaja muslim yang sangat menitikberatkan ajaran Islam. Bagi sahabat remaja muslim yang kurang mengambil berat persoalan ini, mungkin mereka akan mengunakan formula “pakai bedal sahaja”. Salah tanggapan dan silap fahaman terhadap persoalan ini boleh mewujudkan konflik dalam diri remaja muslim.
Secara kasarnya ada sesetengah ulama menganggap mengurat dan bercinta itu halal tetapi kebanyakkan ulama yang lain pula menganggap haram. Bagaimanapun dikalangan ulama Fekah terdapat beberapa orang ulama yang merupakan pencinta yang hebat seperti Daud az-Zahiri yang merupakan imam Mazhab az-zahiri.
Sebenarnya mengurat dan bercinta sama-sama penting dalam kehidupan. Tiada siapa yang dapat lari daripada mengurat dan bercinta termasuk mereka yang bercinta selepas berkahwin. Hal ini kerana mereka yang bercinta selepas berkahwin akan melihat bakal isteri sebelum diijabkabulkan.
Selain itu jika cinta dianggap sebagai mukadimah kepada perkahwinan, maka mengurat pula dianggap sebagai mukadimah kepada bercinta. Kedua-dua ini berkait antara satu sama lain kecuali bagi mereka yang berkahwin atas pilihan keluarga.
Mengurat dan bercinta dianggap berguna jika ia membawa kepada kebaikan. Sebagai contoh mengurat dan bercinta yang disusuli dengan perkahwinan dan mendirikan rumah tangga adalah berguna kerana ia membawa kebaikan. Dari sini terbentuk pula keluarga dan daripada keluarga ini terbentuk pula masyarakat seterusnya negara.Tidakkah dalam konteks ini mengurat dan bercinta tepat dengan ajaran Islam? Jawabnya ia memang bertepatan dengan ajaran Islam kerana manusia yang diamanahkan Allah sebagai khalifah di muka bumi ini perlu meneruskan survival sehingga ke hari kiamat. Kemungkinan jika manusia tidak mengurat dan bercinta, kita akan pupus di dunia seperti pupusnya dinasour dan ini sudah tentu menyalahi amanah Allah itu.
Namun dari sudut lain, mengurat dan bercinta dianggap tidak berguna dan tidak membawa kepada kebaikan. Mengurat dan bercinta seperti ini tidak menjadi mukadimah kepada perkahwinan sebaliknya mukadimah kepada melahirkan anak luar nikah atau mencampakkan anak yang tidak berdosa ke dalam tong sampah dan longkang.
Mengurat dan bercinta seperti ini dilarang dan diharamkan dalam Islam. Selain itu perlu diingatkan juga bahawa tindakan seseorang itu mengurat dan bercinta itu biasanya bertitik tolak daripada perasaan dan emosi, maka dengan itu mudah sekali terjerumus dalam perkara-perkara yang tidak baik. Oleh itu sesiapa sahaja yang berhadapan dengan ajakan perasaan dan emosi untuk mengurat dan bercinta perlu berusaha sedaya upaya mengunakan kewarasan akal.
Malah sebagai seorang muslim kita juga perlu mengelak daripada konteks fizikal atau luaran yang boleh mencetuskan keghairahan seks yang seterusnya menyebabkan berlaku perlanggaran hukum Allah iaitu perzinaan. Dalam hal ini adalah amat perlu setiap individu muslim berpegang kepada tanggugjawab menjaga dan memelihara aurat kerana persoalan keghairahan seks mempunyai hubung kait yang amat besar untuk berlakunya perzinaan.
Bagi mengelak daripada perkara-perkara terkutuk ini berlaku, panduan rasulullah perlu dipatuhi. Baginda melarang orang Islam supaya jangan melampau dalam mengurat. Malah baginda menyuruh mereka bercinta kerana Allah iaitu mencintai orang yang dikasihi kerana Allah.
Terdapat beberapa riwayat menceritakan Nabi Muhammad s.a.w membenarkan hamba menyanyikan lagu mengurat dipanggil ghazl. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Majah, Rasulullah menyuruh Aisyah menghantar seorang hamba yang pandai menyanyi lagu ghazl kepada pengantin kaum Ansar yang menjadi kerabat Aisyah. Ini kerana menurut Nabi, kaum Ansar ada keramaian termasuk mendendangkan lagu-lagu ghazl. Baginda berkata : Sesungguhnya kaum Ansar adalah kaum yang ada pada mereka ghazl. (Ibnu Majah. Hadis No 1890)
Islam adalah agama yang membawa matlamat cinta. Cinta kepada Allah, cinta pada rasul, cinta kepada negara dan cinta sesama manusia. Sebab itulah rasulullah menekankan dalam mendidik anak-anak daripada kecil lagi diterapkan soal cinta. Dalam sebuah hadis, Nabi bersabda: tanamkan dalam diri anak-anak kamu cintakan Allah, cintakan Rasul, cintakan ahli keluarga Rasulullah dan cintakan membaca Al-Quran.
Ini menunjukkan cinta itu suatu yang penting diterapkan dalam diri setiap muslim sehinggakan Nabi s.a.w bersabda bahawa tidak masuk syurga sehingga kamu belajar cinta-mencintai diantara satu sama lain.
Remaja bercinta jelas beliau bukan suatu perkara yang melanggar fitrah. Ia satu fitrah tetapi perlu diaturkan bagaimana cara mereka bercinta. Cinta tidak boleh berdasarkan emosi semata-mata,mesti ada rasa tanggungjawab.

Pesan Imam Ghazali..=)


       Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

  • Empat perkara melemahkan badan

1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

  • Empat perkara menajamkan mata

1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

  • Empat perkara merosakkan mata

1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

  • Empat perkara menajamkan fikiran

1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

  • 4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI
  Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
  Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
   Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.
4. TIDUR SYAITAN
  Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

* Kalau ada kesudian .. Tolong sebarkan maklumat ini kepada saudara Muslim - Muslimat yang lain agar menjadi amalan kepada kita semua. Ilmu  yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yangmengajarnya meskipun dia sudah mati..

Family day cess..!

semalam kami pelajar semester 3 telah menganjurkan "famiy day for civil engginering"..law nak ingat balik,mmg seronok sgt2..yela,1st time pergi dan terus jadi penganjur..sem1 dan 2 xpergi..(malas,hahaha)..alhamdulilah,sepanjang program kat padang B,cuaca ok..sampaikan da kol 1 tnghri pun xperasan sebab cuaca seolah-olah mcm kol 9pg..thanks Allah..
"Baling tepung??"..errrrr..geramnye ngan Izzat..habis kepala,bdan di tuang tepung..huhu,pape pun itulah kenanganku bersama izzat(ijat jom lawan game)..=pp..kesian dgn kawan yg lebih terok kene..dah la kene tepung+air+air manis..adoi..cm mane la 2 ea..huhu..Akhirnya sy masuk acara tarik tali(main tipu,masuk senyap2)..haha..bdn da la kecik,ada hati nak jadi belakang sekali..last2,sy,syukri,wan terpelanting dibuatnye..adush..(sakit kepalaku)..hehehe..biarpun kami sem3 yg menang,tapi kami disqualified sebab terlebih org..mmg la yg pegang tali 15 org..p yang tarik dekat 30org..itulah farmasi kami(hahahahaha)..taniah pada pemenang yang berjaya semalam..besar hamper kami sediakan untuk korang warga "CESS"..hehe
petang2 letih sgt2..lepas wat ape yg patot,tertido masa msg ieyha..sorry..=)..
Seronokkn aktiviti kami..=))