Semua ulama berpendapat bahawa roh adalah benda yang dicipta. Ada sebahagian ulama berpndapat bahawa roh dicipta sebelum badan dan sstgah yg lain berkata roh dicipta selepas badan. Ini berdsarkan:
firman allah dlm surah al a'raf yg bmksud: Dan ingat ketika tuhan kamu mengeluarkn kamu dari sulbi ank adam dan allah mgmbil ksaksian roh mreka, Allah bkata: Bukankah aku ini tuhanmu? Mereka mnjawab ya..
Al- Ghazali berpendpat bahawa roh dicipta selepas jasad berdasarkan hadis yang menerangkan tentang kejadian manusia..kalau roh dicipta sblom jasad tentunya Rasullullah tidak akn kata ditiupkan roh dalam badan. Pandangan ini hampir tepat dan hdisnya tidak bertentangan.
Ahli sunnah wal jamaah berpendapat tidak payah la bckp ttg hakikat roh kerana ini akan menyebabkn sesat fikiran dan kalau fikiran sesat, kita akn menetapkan sesuatu yg tidak wujud atau menafikan prkara yng ada.
(ambil dari sahabatku,terima kasih)..=D
firman allah dlm surah al a'raf yg bmksud: Dan ingat ketika tuhan kamu mengeluarkn kamu dari sulbi ank adam dan allah mgmbil ksaksian roh mreka, Allah bkata: Bukankah aku ini tuhanmu? Mereka mnjawab ya..
Al- Ghazali berpendpat bahawa roh dicipta selepas jasad berdasarkan hadis yang menerangkan tentang kejadian manusia..kalau roh dicipta sblom jasad tentunya Rasullullah tidak akn kata ditiupkan roh dalam badan. Pandangan ini hampir tepat dan hdisnya tidak bertentangan.
Ahli sunnah wal jamaah berpendapat tidak payah la bckp ttg hakikat roh kerana ini akan menyebabkn sesat fikiran dan kalau fikiran sesat, kita akn menetapkan sesuatu yg tidak wujud atau menafikan prkara yng ada.
(ambil dari sahabatku,terima kasih)..=D
No comments:
Post a Comment
Sila tinggalkan pesanan anda di sini. Terima Kasih.